• 로그인
QUICK MENU

고려대학교 교수소개

Knowledge & Innovation

소개

Bora Lee, Ph.D. Assistant Professor

이보라, 박사, 조교수

Tel:  02-3290-2296

E-mail: boralee117@korea.ac.kr

  • About Professor
  • Curriculum Vitae
  • Publication
  • Research
  • Teaching
  • Lab Members
  • Profile

    Grounding my work in a developmental-contextual perspective, I study adolescent and young adult development with a special focus on how people’s work-related goals and attitudes develop in context, including within families, schools, workplaces, and broader socio-cultural environments. Given my focus on development, my work primarily involves longitudinal data as well as longitudinal data analysis techniques. 

     

    인간의 발달은 그 개인이 속해있는 맥락과의 상호작용을 통해 일어난다. 본인은 이와 같은 발달-맥락적 관점으로 진로의 발달을 이해하려고 한다. 주로 관심있는 발달단계는 아동과 청소년기이다. 또한, 가족이나 학교 또는 직장 등의 맥락이 개인의 진로발달에 어떤 영향을 미치는지에 대해서도 관심이 많다. 관심분야의 특성상 발달방법론을 자주 활용한다. 주로 종단자료를 분석하는 방법을 사용하지만, 여러 발달단계를 한꺼번에 조사하여 연령에 따른 차이를 분석하는 횡단분석방법도 종종 사용한다.

     

  • Curriculum Vitae

    Education
     

    Degree programs 

    Ph. D. Human Development and Family Studies, The Pennsylvania State University, 2013 

    M. A.  Psychology, Yonsei University, 2006  

    B. A.   Library and Information Science / Psychology, Yonsei University, 2002  

     

    Non-degree Programs

    Exchange student, Developmental Psychology, Friedrich-Schiller University of Jena, 2009 

    Exchange student, Psychology, University of Oregon, 2000-2001  

     

    학위과정

    1998-2002 연세대학교, 문헌정보 & 심리학 전공, 학사 

    2004-2006 연세대학교, 심리학, 석사

    2008-2013 펜실베니아 주립대학교, 인간발달과 가족학, 박사 

     

    비학위과정

    2000-2001 오레곤 대학교, 교환학생

    2009           예나 프리드리히실러 대학교, 교환학생 

     

    Professional Experiences
     

    Current position

    Assistant Professor, Department of Education, Korea University, 2015–present  

     

    Past positions

    Postdoctoral Scholar, Penn State, 2013–2015  

    Correspondent, National Youth Policy Institute, 2015  

    Research Assistant, Career Programming in Out-of-School Time, Penn State, 2011 

    Research Assistant, Classroom Ecology, Penn State, 2010 

    Associate Consultant, Hay Group Korea, 2006–2008 

    Research Assistant, Yonsei Center for Women’s Studies and Development, 2004–2006 

    Research Assistant, Samsung Child Education & Culture Center, 2005–2005 

    Graduate Student Practicum, Yonsei Counseling Center, 2004–2005 

    Research Assistant, Development of Work Value Inventory for Adults, 2004–2005 

    Marketing Assistant, Samsung Electronics Co. Ltd., 2002–2004 

     

    현재

    2015-현재   고려대학교 교육학과 조교수 

     

    과거 경력

    2013-2015  펜실베니아 주립대학교 박사후 연구원

    2015            한국청소년정책연구원 해외통신원 

    2011            방과후 진로프로그램 관련 연구보조원 

    2010            교실생태계 연구보조원

    2006-2008  헤이그룹 (현. 콘페리) 주니어 컨설턴트 

    2004-2006  연세대학교 여성인력개발연구원 연구보조원 

    2005            삼성아동교육문화센터 연구보조원 

    2004-2005 연세대학교 학생상담센터 상담실습생 

    2004-2005 청년층을 위한 직업가치관 개발 검사 과제 연구보조원 

    2002-2004 삼성전자 무선사업부 마케팅팅 사원 

     

  • Publication

    국제학술지 

     

    Kim, E-J.*, & Lee, B. (accepted). The role of emotion in job search behavior among college students. Journal of Career Development.  

    Lee, B. & Lee, Y.* (accepted). A study examining the effects of a training program focused on problem-solving skills for young adults. Thinking Skills and Creativity.  

    Oliveira, I. M., Porfeli, E. J., Taveira, M. C., & Lee, B. (2020). Children’s career expectations and parents’ jobs: Intergenerational (dis)continuities. Career Development Quarterly, 68, 63-77. 

    Lee, B., Song, B. & Rhee, E. J*. (2020). Cognitive processes and their associations with vocational identity development during emerging adulthood. Emerging Adulthood, 8(6), 530-541.doi: 10.1177/2167696818804681 

    Lee, B. & Byun, S-Y. (2019). Socioeconomic status, vocational aspirations, school tracks, and occupational attainment in South Korea. Journal of Youth and Adolescence. Advanced online publication. https://doi: 10.1007/s10964-019-01056-5 

    Landberg, M., Lee, B., & Noack, P. (2019). What alters the experience of emerging adulthood? How the experience of emerging adulthood differs according to socioeconomic status and critical life events. Emerging Adulthood, 7(3), 208-222. doi: 10.1177/2167696819831793 

    Lee, B., Song, B. & Rhee, E. J*. (2018). Cognitive processes and their associations with vocational identity development during emerging adulthood. Emerging Adulthood. Advance online publication. doi: 10.1177/2167696818804681 

    Lawson, K. M., Lee, B., Crouter, A. C., & McHale, S. M. (2018). Correlates of gendered vocational development from middle childhood to young adulthood. Journal of Vocational Behavior, 107, 209-221.  

    Lee, B., Skinner, O. D., & McHale, S. M. (2018). Links between gendered leisure time in childhood and adolescence and gendered occupational aspirations. Journal of Adolescence, 62, 96-107. doi: 10.1016/j.adolescence.2017.10.011 

    Kim, B., Kim, S. R., Yang, N., Yaung, H., Ha, G. Y., Yang, J. Y., Lee, B., & Lee, S. M. (2018). Longitudinal relationships between planned happenstance skills and life adjustment and the moderating role of career barriers. Journal of Career Development, 45(3), 215-226. doi:10.1177/0894845316681078 

    Yang, N., Yaung, H., Noh, H., Jang, S., & Lee, B. (2017). The change of planned happenstance skills and its association with career-related variables during school-to-work transition. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17, 19-38. doi: 10.1007/s10775-016-9332-z 

    Lee, B., Padilla, J., & McHale, S. M. (2016). Transmission of work ethic in African-American families and its links with adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 45, 2278-2291. doi: 10.1007/s10964-015-0391-0 

    Lee, B., Porfeli, E. J., & Hirschi, A. (2016). Between- and within-person level motivational factors associated with career exploration. Journal of Vocational Behavior, 92, 125-134.  doi: 10.1016/j.jvb.2015.11.009  

    Ferreira, J. A., Reitzle, M., Lee, B., Freitas, R. A., Santos, E. R., Alcoforado, L., & Vondracek, F. W. (2015). Configurations of unemployment, reemployment, and psychological well-being: A longitudinal study of unemployed individuals in Portugal. Journal of Vocational Behavior, 91, 54-64. doi: 10.1016/j.jvb.2015.09.004 

    Lee, B., Landberg, M., & Lee, K. -H. (2015). The change of work value endorsement among Korean adolescents and its association with socioeconomic status. International Journal for Educational and Vocational Guidance. Advance online publication. doi: 10.1007/s10775-014-9284-0  

    Lee, B. & Porfeli, E. J. (2015). Youths' socialization to work and school within the family. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 15(2), 145-162. doi: 10.1007/s10775-015-9302-x 

    Lee, B., Lawson, K. M., Chang, P. J., Neuendorf, C., Dmitrieva, N., & Almeida, D. M. (2015). Leisure-time physical activity moderates the longitudinal associations between work-family spillover and physical health. Journal of Leisure Research, 47, 444-466.  

    Lee, B., Lawson, K. M., & McHale, S. M. (2015). Longitudinal associations between gender-typed skills and interests and their links to occupational outcomes. Journal of Vocational Behavior, 88, 121-130. doi: 10.1016/j.jvb.2015.02.011 

    Lee, B., & Vondracek, F. W.  (2014). Teenage goals and self-efficacy beliefs as precursors of adult career and family outcomes. Journal of Vocational Behavior, 85(2), 228-237. doi: 10.1016/j.jvb.2014.06.003 

    Hirschi, A., Lee, B., Porfeli, E. J., & Vondracek, F. (2013). Proactive motivation and engagement in career behaviors: Investigating direct, mediated, and moderated effects. Journal of Vocational Behavior, 83(1), 31-40. doi: 10.1016/j.jvb.2013.02.003 

    Greene, K., Lee, B., Constance, N., & Hynes, K. (2013). Examining youth and program predictors of engagement in out-of-school time programs. Journal of Youth and Adolescence, 42, 1557-1572. doi: 10.1007/s10964-012-9814-3 

    Porfeli, E. J. & Lee, B. (2012). Career development during childhood and adolescence. New Directions for Youth Development, 134, 11-22. doi: 10.1002/yd.20011 

    Porfeli, E. J., Lee, B., & Weigold, I. (2012). A Multidimensional measure of work valences. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 340-350. doi: 10.1016/j.jvb.2011.09.004 

    Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W., & Weigold, I. (2011). A multi-dimensional measure of vocational identity status. Journal of Adolescence.34, 853-871. doi: 10.1016/j.adolescence.2011.02.001 

     

     

     

    국내학술지

     

    양준영, 이보라. (2020). 삶의 의미 하위 차원 간 군집분석에 따른 진로관여행동 및 진로장벽의 차이. 학습자중심교과교육학회, 20(18), 767-787. 

    이보라, 송수진, 지수인, 강정훈 (2019). 경력단절여성의 재취업욕구에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 인간발달연구, 26(1), 177-199.

    이보라, 정지희, 이정림. (2014). 한국어판 진로정체감 지위 측정도구. 상담학연구, 15(3), 1163-1181.  

    이보라, 이기학. (2006). 개인과 환경간의 부합에 따른 직무만족 영향력 차이 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 9(3), 285-300. 

    이보라, 김미애, 이기학. (2005). 외향성이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 2(1), 99-112.  

    장서영, 심우정, 이보라. (2005). 재학 중 인턴십 경험이 여대생의 진로준비에 미치는 영향. Andragogy Today: International Journal of Adult & Continuing Education, 9(1), 1-31.  

     

  • Research

    본인의 연구관심분야는 크게 세 가지 주제어로 표현된다. 일, 가족, 그리고 젠더가 그것이다.

     

    1. 직업선택에 있어서의 성차 (, 젠더)

    우리 나라 직업별 성 분포를 살펴보면, 성차이가 확연하게 드러나는 직업군들이 있다. 예를 들어, 간호사 직업의 경우 대다수가 여성이고, 경찰/소방직의 경우 대다수가 남성이다. 왜 그러한 차이가 나는걸까? 이 주제는 이미 몇십년간 연구해온 주제임에도 불구하고 아직도 많은 학자들이 탐구중에 있다. 이처럼 직업선택에 있어 성차가 나타나는 이유로는 생물학적인 차이, 직업에 대한 인식차이, 부모나 교사 혹은 또래들과의 상호작용 차이, 차별 등 여러가지 요인에서 비롯된다고 밝혀졌지만 좀 더 세밀하게 현상을 들여다보고 우리 사회에서 개선할 수 있는 여지가 있는 영역이 무엇인지 알아내고자 한다.

     

    2. 부모가 자녀의 진로발달에 미치는 영향 (가족, , 젠더)

    한 개인의 발달(특히 아동의 발달)에 있어서 강한 영향력을 미칠 수 있는 것이 가족체계일 것이다. 우리는 생물학적 부모로부터 유전자를 물려받을 뿐만 아니라, 부모가 형성하는 가족분위기에 영향을 받기도 하고, 부모가 하는 말, 부모가 하는 행동을 의식적 무의식적으로 학습한다. 아동과 청소년들이 가족 안에서 부모로부터 배우는 일에 대한 태도, 직업가치, 흥미분야 등이 무엇인지 탐구하고자 한다.

     

    3. -가족 관리에 있어서의 남녀 차이 (, 가족, 젠더)

    현대사회의 성인들은 일과 가족의 영역에서 일정한 역할을 해내는 경우가 많다. 하지만 사람마다 일과 가족에 부여하는 중요도가 다르고 (개인 간 차이), 한 사람을 기준으로 하더라도 생애주기나 발달단계에 따라 각각의 역할에 부여하는 중요도가 변할 수 있다 (개인 내 변화). 이와 같은 일-가족 가치가 생애주기에 따라 어떻게 발달하고, 그것이 현재의 나의 일과 진로발달에 어떤 영향을 미치는 지 알아보고자 한다.

     

     

  • Teaching

    Instructor (Graduate courses)

    • EDU 759 Advanced Counseling Theories  
    • EDU 854 Advanced Research Methods in Counseling 
    • EDU 601 Counseling Children and Adolescents 
    • EDU 604 Career Development and Counseling  

     

    Instructor (Undergraduate courses)

    • EDUC 272 Vocational Development in Childhood and Adolescence 
    • PSYC 333 Group Counseling 
    • EDUC 271 Career Counseling 
    • HDFS 239 Adolescent Development 
    •  

    Guest Lectures  

    • Vocational Choice in Adulthood, 2013 Fall; 2014 Fall 
    • Work and Career Development during Adolescence (with Katie Lawson), 2012 Summer  
    • Vocational Development during Transition to Adulthood, 2011 Spring  
    • Writing Up your Results in APA Style, 2010 Fall  
    • Work and Adolescent Development, 2010 Summer  
    •  

    Teaching Assistant  

    • Adolescent Development, 2012 Fall  
    • Introduction to Human Development and Family Studies, 2012 Fall 
    • Resolving Human Development and Family Problems, 2012 Summer  
    • Work as a Context of Human Development, 2009 Fall 
  • Lab Members

    <박사 졸업생>

     

    안성식 박사 (계명대학교 교수)

    이수정 박사 (고려대학교 강사)

    이은정 박사 (고려대학교 교수학습개발원 연구교수, 강사)

    양준영 박사 (고려대학교 강사)

     

    <석사 졸업생>

    김은주 (개인사업)

    이정화 (서울대학교 학생상담센터)

    지수인 

    김은진 (HYBE)

    이준우 (U of Wisconsin-Madison 박사과정)

    이윤희 (고려대학교 박사과정)

     

     

    <재학생>

    박송주

    김경민

    오수오

    Han Xinhui

    김예담 

    김하나

    Ferdman Hana