• 로그인
QUICK MENU

고려대학교 교수소개

Knowledge & Innovation

소개

Prof. JungHa Lim

Tel: 02) 3290-2327

E-mail: jhlim@korea.ac.kr

Major: Child & Adolescent Development

  • About Professor
  • Research
  • Publication
  • Teaching
  • Mentoring
  • Child Studies Lab
  • Profile

    PROFESSIONAL EXPERIENCE

    2021.02 – 2023.01   Department Chief, Home Economics Education Department, College of Education, Korea University   

    2021.02 – 2023.01   Program Director, Human Ecology Department, Graduate School of Korea University

    2015.09 - Current  Professor (tenured), College of Education, Korea University

    2012.09 - Current   Program Director of Early Childhood Education, Graduate School of Education, Korea University

    2017.07 – 2019.08   Associate Dean for Research, College of Education, Korea University

    2012.09 – 2018.08   Director of Center for Human Ecology, Korea University

    2010.09 - 2015.08   Associate Professor, Korea University

    2007.09 - 2010.08   Assistant Professor, Korea University

    2007.02 - 2007.08   Research Assistant Professor at Dept of Psychiatry, State University of New York at Buffalo, NY, USA

    2005.05 - 2007.01   Postdoc Research Fellow at Dept of Psychiatry, State University of New York at Buffalo, NY, USA

    2004.06 - 2005.04   Visiting Research Scholar in Early Childhood Research Center, State University of New York at Buffalo, NY, USA

    2001.09 - 2004.02   Instructor at Dept of Home Economics Education, Korea University

     

    EDUCATION:

       Ph. D.  Korea University, Seoul, Korea. 2004, Child Studies.

       M.A.   Korea University, Seoul, Korea, 1996, Child Studies.

       B.A.   Korea University, Seoul, Korea, 1994, Home Economics Education

     

    PROFESSIONAL SOCIETIES:

       American Psychological Association (International Affiliates)

       Korean Association of Human Development

       Korean Association of Child Studies

       Korean Home Economics Association

       Korean Home Economics Education Association

     

    JOURNAL REFEREE AND EDITORIAL ACTIVITIES:

       Journal Referee, Studies on Korean Youth, 2021 - Current

       Journal Referee, Korean Journal of Life-Span Studies, 2019 - Current

       Chief Editor, Korean Journal of Human Development, 2012 - 2016

       Journal Referee, Korean Journal of Human Development, 2010 - Current

       Journal Referee, Korean Journal of Child Studies, 2012 - Current

       Journal Referee, Family and Environment Research, 2012 - Current

       Journal Referee, Korean Journal of Home Economics Education, 2008 - Current

       Journal Referee, Korean Journal of Childcare & Education, 2012 - 2015

     

    학력

    고려대학교 대학원 박사 (아동학 전공)

    고려대학교 대학원 석사 (아동학 전공)

    고려대학교 사범대학 학사 (가정교육 전공)

     

    경력

    2021 – 2022 고려대학교 사범대학 가정교육과 학과장

    2015 현재 고려대학교 사범대학 가정교육과 교수

    2012 현재 고려대학교 교육대학원 유아교육 전공주임

    2018 2019 미국 스탠포드대학 Stanford Psychophysiology Lab, Visiting Scholar

    2017 2018 고려대학교 사범대학 연구부학장

    2016              고려대학교 서울캠퍼스 직장어린이집 설립준비위원회 부위원장

    2012 2018 고려대학교 생활과학연구소 (. 사회정서발달연구소) 소장

    2010 2015 고려대학교 사범대학 가정교육과 부교수

    2007 2010 고려대학교 사범대학 가정교육과 조교수

    2007 2007 미국 뉴욕주립대학 (SUNY at Buffalo) 소아청소년정신과 연구교수

    2005 2006 미국 뉴욕주립대학 (SUNY at Buffalo) 소아청소년정신과 박사후연구원

    2004 2005 미국 뉴욕주립대학 (SUNY at Buffalo) Early Childhood Research Center, Visiting Scholar

     

    수상

    2008, 2017, 2018, 2019, 2020 고려대학교 교육대학원 명강의상

    2010, 2011, 2013 고려대학교 우수강의상

    2011 세계인명사전 Who’s who in medical and healthcare 등재

     

    학회 및 대외 활동

    2023 – 현재  서울 성북구 다문화가족지원협의회 위원장

    2023  – 현재 한국가정과교육학회 기획이사

    2022 – 현재  한국청소년연구 편집위원

    2022 – 현재  한국인간발달학회 감사

    2020 – 2021  한국인간발달학회 회장

    2019 현재   한국생애학회 편집위원

    2016 2018  한국인간발달학회 부회장

    2012 2016  한국인간발달학회 편집위원장

    2015 2018  서울 강남구 보육정책위원회 위원장

    2015 2016  한국가정과교육학회 기획이사

    2014 2015  한국가정관리학회 상임이사

    2012 2015  한국보육지원학회 편집위원

    2010 2012  한국인간발달학회 편집위원

    2008               한국인간발달학회 학술이사

  • Research

    주요연구분야

    BIOBEHAVIORAL FAMILY MODEL을 적용한 취약아동의 정신/신체 건강

    일반 아동청소년의 정서조절과 정신건강

    부모자녀관계와 아동청소년자녀의 사회정서발달

    긍정 정서 및 부정 정서와 적응

    중등 가정교과 [인간발달과 가족 영역]과 국가지속가능발전목표와의 연계

     

    수행연구과제
    2023             2023 가족센터 이용자 가족생활 실태 및 수요조사. 한국건강가정진흥원.
    2022 - 현재   일상의 인문학 : 성북구와 동대문구 일대 과거와 현재 일상의 인문학적 가치 발굴과 제고. 공동연구원. 한국연구재단
    2022 - 현재   대학인구교육 강좌개설 지원사업. 책임연구원. 보건복지부.

    2021 - 2022 가정교육과 발전계획 및 학과 전공역량 설정 과제. 책임연구원. 고려대학교.

    2020 - 현재   4단계 BK21 지속가능생활시스템 융합교육연구단. 공동연구원. 한국연구재단.

    2020           아이돌보미 아동학대 사례관리전담인력을 활용한 모니터링 효과성 증대방안 연구. 공동연구원. 한국건강가정진흥원.

    2019             특성화연구: 지속가능 생활패러다임 교육사업단. 공동연구원. 고려대학교.

    2018             캄보디아 다문화가정 모국방문 지원사업. 책임연구원. 재단법인 한국여성재단.

    2017 - 2018 어머니의 정서코칭 평가도구 개발 및 타당화 연구. 책임연구원. 한국연구재단.

    2012, 2014  창의인성교육 선도교원 양성대학. 공동연구원. 한국과학창의재단.

    2013 - 2015 통일대비 가정생활문화 교육 프로그램 개발. 공동연구원. 한국연구재단.

    2014             교과과정 기반 초등 인성교육 프로그램 개발. 책임연구원. (사)삼성생명공익재단

    2014             대학생의 창의성과 인성 발달 프로그램 개발. 책임연구원. 고려대학교.

    2012             언어발달지원사업 만족도 지표개발 및 결과분석. 책임연구원. 한국건강가정진흥원.

     

  • Publication

    주요학술논문

     

     가정의 정서 분위기와 정서조절문제 및 건강

    1. 오진실, 임정하 (2023). 대학생의 수면문제가 우울에 미치는 영향: 인지적 재평가와 표현 억제의 매개 효과를 중심으로. 인간발달연구, 30(2), 79-92. https://doi.org/10.15284/kjhd.2023.30.2.79

    2. Lim, J. Miller, B. D., & Wood, B. L. (2022). An application of the biobehavioral family model: Examining the impact of maternal depression on child asthma mediated by insecure attachment and child depression. Family Process. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/famp.12755

    3. 백지민, 임정하 (2019). 대학생의 내재적 자기애가 사회적 불안감에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과를 중심으로. 한국청소년연구, 30(1), 67-94.

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2019.30.1.67

    4. 임정하, 송지은, 곽태희, 백지민, 권오연 (2017). 남녀 청소년의 완벽주의가 사회불안에 미치는 영향 : 자기수용의 매개효과. 한국청소년연구, 28(3), 209-235. http://dx.doi.org/10.14816/sky.2017.28.3.209

    5. 임정하, 강현지, 박선혜, 윤상희, 최정원 (2016). 기질과 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응이 청소년의 정서조절곤란에 미치는 영향. 인간발달연구, 23(1), 95-112. http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2016.23.1.95

    6. 임정하, 이지윤, 김상미, 박지수, 정윤지 (2015). 아동의 일상적 스트레스가 사회불안에 미치는 영향 : 내적 통제성의 매개효과를 중심으로. 인간발달연구, 22(3), 135-157. http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2015.22.3.135

    7. 임정하, 이유정, 강현지, 이상미 (2014). 청소년의 정서인식 부족 및 정서조절 전략과 내재화 문제 간의 관계. 인간발달연구, 21(2), 179-199. 

    8. 박지영, 백수연, 김희순, 임정하, 김태형 (2013). 여고생의 섭식문제 구조모형 구축 : 생체행동가족모형의 적용. Child Health Nursing Research, 19(3), 228-237. http://dx.doi.org/10.4094/chnr.2013.19.3.228

    9. Lim, J.,Wood, B. L., Miller, B. D., & Simmens, S. J. (2011). Effects of paternal and maternal depressive symptoms on child internalizing symptoms and asthma disease activity:  Mediation by interparental negativity and parenting. Journal of Family Psychology, 25(1), 137-146. https://doi.org/10.1037/a0022452

    10. Miller, B. D., Wood, B. L., Lim, J., Ballow, M., & Hsu, C. (2009). Depressed children with asthma evidence increased airway resistance:

    “Vagal bias” as a mechanism? American Academy of Allergy, Asthma & Immunology, 124(1), 66-73. https://doi.org/10.1016/j.jaci.2009.04.038

    11. Lim, J., Wood, B. L., & Miller, B. D. (2008). Maternal depression and parenting in relation to child internalizing symptoms and asthma disease activity. Journal of Family Psychology, 22(2), 264-273. https://doi.org/10.1037/0893-3200.22.2.264

    12. Wood, B. L.,Lim, J., Miller, B. D., Cheah, P., Zwetsch, T., Ramesh, S., & Simmens, S. (2008). Testing the Biobehavioral Family Model in pediatric depression and asthma: Pathway of effect. Family Process, 47(1), 21-40. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.2008.00237.

     

    부모자녀관계와 자녀의 사회정서능력 발달

    1. 임정하, 박성민 (2023). 어머니의 정서코칭과 유아의 또래놀이행동 간 관계: 유아 정서조절능력의 매개효과를 중심으로. 유아교육연구, 43(4), 201-221. http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2023.43.4.010

    2. 송지은, 임정하 (2023). 아동기 자녀를 둔 결혼이민자 가정의 양육행동 관련 특성에 관한 고찰. 한국가족관계학회지, 28(2), 97-124. https://doi.org/10.21321/jfr.28.2.97

    3. 임정하, 최은경 (2023). 부모의 학습지원이 아동의 학업수행력에 미치는 영향: 학습태도 및 학업스트레스의 조절된 매개효과. 육아정책연구, 17(1), 147-169. https://doi.org/10.5718/kcep.2023.17.1.147

    4. 임정하, 최정원 (2022). 대학생의 아동기 불안정애착과 거부민감성 및 데이트폭력 가해행동 간의 관계. 생애학회지, 12(2), 21-39. 

    https://doi.org/10.30528/jolss.2022.12.2.002

    5. 임정하, 김경미 (2022). 대학생의 부모애착과 연인관계 유능성의 관계: 인지적 정서조절전략의 매개효과. 인간발달연구, 29(2), 203-222.  

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2022.29.2.203

    6. 최은경, 임정하 (2022). 성인진입기 대학생이 지각한 부모-자녀관계 유형 연구. 한국청소년연구, 33(2), 163-182. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2022.33.2.163

    7. 권오연, 임정하 (2021). 부모 양육행동 유형 연구: 독립성 및 주체성 증진과 심리적 통제를 이용한 잠재프로파일 분석. 인간발달연구, 28(4), 1-20. 

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2021.28.4.1

    8. 임정하, 최정원 (2019). 부모와의 불안정애착이 청년기 연인 간 관계적 공격성에 미치는 영향: 거부민감성의 매개효과를 중심으로. 인간발달연구, 26(3), 51-69. http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2019.26.3.5

    9. 최지윤, 임정하 (2019). 청소년의 자극추구성향이 위험행동에 미치는 영향: 부모감독의 조절효과를 중심으로. 한국청소년연구, 30(3), 129-153. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2019.30.3.129

    10. 권오연, 임정하 (2019). 부모의 심리적 통제가 남녀 청소년의 우울 증상에 미치는 영향 – 자기수용의 매개효과. 인간발달연구, 26(2), 37-57. 

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2019.26.2.37

    11. 최은경, 임정하 (2018). 부모의 심리적 통제가 청소년의 사회불안에 미치는 영향: 내적 통제성의 매개효과를 중심으로. 한국청소년연구, 29(3), 101-127. http://dx.doi.org/10.14816/sky.2018.29.3.101

    12. 윤상희, 임정하, 정순화 (2018). 아동의 성별 및 기질과 부정적 정서표현에 대한 어머니의 반응이 공격성에 미치는 영향. 인간발달연구, 25(4), 213-235. 

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2018.25.4.213

    13. 임정하, 양연희, 최지윤 (2018). 청소년의 자극추구성향과 인터넷게임 과다사용의 관계 – 부모감독의 조절효과를 중심으로. 인간발달연구, 25(3), 115-132. http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2018.25.3.115

    14. 오연경, 임정하 (2017). 부모의 심리적 통제와 청소년의 학교적응 간의 관계 : 희망의 매개효과를 중심으로. 한국가정과교육학회지, 29(3), 1-14. 

    http://dx.doi.org/10.19031/jkheea.2017.09.29.3.1

    15. 송지은, 임정하 (2016). 부모수용과 청소년의 학교적응 간의 관계 : 자기수용의 매개효과를 중심으로. 한국청소년연구, 26(4), 117-144. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2015.26.4.117

    16. 임정하, 김주현, 김현경, Xiong Yan Ni (2015). 부모 양육행동이 청소년의 감사성향에 미치는 영향. Family and Environment Research. 53(4), 413-424. 

    https://doi.org/10.6115/fer.2015.033

    17. 강현지, 임정하 (2015). 어머니의 정서표현성과 부정적 정서표현에 대한 반응이 아동의 정서지능에 미치는 영향. Family and Environment Research, 53(3), 265-277. https://doi.org/10.6115/fer.2015.021

     

    긍정 정서 및 부정 정서와 적응

    1. Choi, J., & Lim, J. (2023). Does Your Childhood Attachment Make You Bully Your Lover? The Role of Rejection Sensitivity and Romantic Relationship Satisfaction. Emerging Adulthood, 21676968231193185. http://dx.doi.org/10.1177/21676968231193185

    2. 최정원, 임정하 (2023). 아동의 또래 거부민감성 구성요인에 대한 기초연구: 문헌고찰과 아동 인터뷰를 중심으로. 한국놀이치료학회지, 26(2), 145-162. http://dx.doi.org/10.17641/KAPT.26.2.4

    3. Kim, J. & Lim, J. (2021). Gratitude and indebtedness: Associations with personality traits and life satisfaction in South Korea. Asian Journal of Social Psychology, 24(4). http://doi.org/10.1111/ajsp.12506

    4. 정미연, 임정하 (2021). 아동청소년 상담자의 직무요구가 직무열의에 미치는 영향: 긍정심리자본의 조절효과. 상담학연구, 22(3), 217-237. 

    http://dx.doi.org/10.15703/kjc.22.3.202106.217

    5. 곽태희, 임정하 (2019). 청소년의 정서인식 능력이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 인지적 정서조절 전략의 매개효과. 아동학회지, 40(2), 13-24. 

    https://doi.org/10.5723/kjcs.2019.40.2

    6. 최정원, 임정하 (2018). 대인관계에서의 부정적 경험이 대학생의 우울 증상에 미치는 영향: 용서 성향의 조절효과를 중심으로. 한국청소년연구, 29(1), 33-59. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2018.29.1.33

    7. 임정하, 송지은, 곽태희, 백지민, 권오연 (2017). 남녀 청소년의 완벽주의가 사회불안에 미치는 영향: 자기수용의 매개효과. 한국청소년연구, 28(3), 209-235. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2017.28.3.209

    8. 임정하, 김경민, 강현지, 조은영 (2017). 부부의 행복추구경향과 행복증진활동이 삶의 만족도에 미치는 영향: 자기효과와 상대방효과를 중심으로. 인간발달연구, 24(2), 157-177. http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2017.24.2.157

    9. 임정하, 조은영, 오연경, 윤원영 (2016). 대학생의 감사성향과 인지적 유연성이 대인관계 유능성에 미치는 영향. 한국청소년연구, 27(2), 93-120. http://dx.doi.org/10.14816/sky.2016.27.2.93

    10. 김주현, 임정하 (2016). 부모의 감사성향이 청소년의 감사성향에 미치는 영향 : 성별을 중심으로. 인간발달연구, 23(4), 18-37. 

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2016.23.4.19

    11. 조은영, 임정하 (2014). 대학생의 긍정정서 및 부정정서가 심리적 안녕감에 미치는 영향 : 인지적 유연성의 매개효과를 중심으로. 한국청소년연구, 25(4), 185-210. http://dx.doi.org/10.14816/sky.2014.25.4.185

    12. 임정하, 김경민, 송지은, 나윤경, Tan Mei Xin (2014). 청소년의 기본심리욕구와 희망이 학교적응에 미치는 영향. 한국청소년연구, 25(1), 29-57. 

    http://dx.doi.org/10.14816/sky.2014.25.1.29

    13. 김경민, 임정하 (2012). 대학생의 낙관성과 행복추구경향이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 50(1), 89-101. 

    http://dx.doi.org/10.6115/khea.2012.50.1.089

    14. 임정하, 문지윤 (2012). 시설보호 아동의 기질과 사회적 지지가 희망에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(2), 63-80. 

    15. 문지윤, 임정하 (2011). 시설보호 아동의 기질 및 사회적 지지와 긍정적 부정적 정서의 관계. 대한가정학회지, 49(3), 79-86.

    16. 장효진, 임정하 (2010). 청소년이 지각한 사회적 지지가 희망에 미치는 영향. 한국가정과교육학회지, 22(1), 1-12.

    17. 정옥분, 한성열, 이숙자, 이종호, 임정하, 정순화, 김경은 (2009). 대학생의 정서 및 자기조절능력과 창의성 간의 관계. 인간발달연구, 16(2), 171-190.

     

    가정교과 인간발달과 가족 영역과 국가지속가능발전목표와의 연계

    1. 임정하, 김경미, 정미연 (2023). 대학생 대상의 결혼과 가족 교양강좌 효과 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 23(4), 427-437. https://doi.org/10.5392/JKCA.2023.23.04.427

    2. 임정하, 김경민, 최정원 (2022). 가정교과 내 인간발달과 가족 영역에서 지속가능발전목표(SDGs) 달성을 위한 교수⋅학습과정안 개발. 한국가정과교육학회지, 34(2), 41-58. https://doi.org/10.19031/jkheea.2022.6.34.2.41

    3. 임정하, 김경민, 송지은, 최정원, 권오연 (2020). 2015 개정 가정과 교육과정의 인간발달과 가족영역과 국가 지속가능발전목표(K-SDGs)와의 관련성 분석. 교육과정평가연구, 23(4), 1-17.

    4. 임정하, 전미경 (2016). 2015 개정 가정과의 핵심개념 발달과 관계’ - 중학교 교육과정을 중심으로. 한국가정과교육학회지, 28(1), 1-17. 

    http://10.19031/jkheea.2016.03.28.1.1

     

    측정도구 개발

    1. 임정하, 박성민 (2022). 유아기 자녀를 둔 어머니의 정서코칭 평가도구 타당화. 한국보육지원학회지, 18(4), 1-16. 

    https://doi:10.14698/jkcce.2022.18.04.001

    2. 김미진, 김경은, 임정하 (2019). 청소년의 다문화 역량 척도개발 연구. 다문화교육연구, 12(1), 21-45. http://10.14328/MES.2019.3.31.21

    3. 임정하, 강현지, 송지은 (2018). 어머니의 정서코칭 평가도구 개발 및 타당화 연구. 아동학회지, 39(6), 1-14. http://10.5723/kjcs.2018.39.6.1

    4. 김경민, 임정하 (2018). 창의적 가정환경 척도개발 연구. 창의력교육연구, 18(1), 39-55. http://10.36358/JCE.2018.18.1.39

    5. 임정하, 김경민, 조은영, 강현지 (2016). 한국판 행복증진활동 척도 타당화. 인간발달연구, 23(2), 131-149. http://10.15284/kjhd.2016.23.2.131

    6. 김경민, 임정하 (2013). 한국판 행복추구경향 척도 타당화 : 대학생을 대상으로. 인간발달연구, 20(3), 23-37.

     

    동향 고찰

    1. 권오연, 임정하 (2023). 아동기 자녀에 대한 부모의 통제 연구 동향. 인간발달연구, 30(2), 1-18. https://doi.org/10.15284/kjhd.2023.30.2.1

    2. 송지은, 임정하 (2023). 아동기 자녀를 둔 결혼이민자 가정의 양육행동에 관한 국내연구 동향분석. 한국가족관계학회지, 28(1), 75-103. https://doi.org/10.21321/jfr.28.1.75

    3. 박성민, 임정하 (2022). 유아기 어휘력과 관련된 개인적, 환경적 특성 고찰: 국내 학술지 발표논문을 중심으로. 유아교육연구. 

    http://10.18023/kjece.2022.42.1.010

    4. 최은경, 송지은, 박성민, 오진실, 임정하 (2021). 국내  TV 드라마에 나타난 가족 다양성 연구. 가족과 문화, 33(4), 58-80. 

    http://10.21478/family.33.4.202112.003

    5. 박성민, 김미진, 임정하 (2021). 아동학대 예방에 관한 연구 동향: 국내 학술지 발표논문을 중심으로. 인간발달연구, 28(3), 191-218.2. 

    http://10.15284/kjhd.2021.28.3.191

    6. 박성민, 임정하 (2021). 청소년기 관계적 공격성과 관련된 개인적, 환경적 특성 고찰: 국내 학술지 발표논문을 중심으로. 인간발달연구, 28(1), 98-117. 

    http://dx.doi.org/10.15284/kjhd.2021.28.1.93

    7. 박성민, 임정하 (2021). 아동과 청소년의 일상적 스트레스에 관한 연구 동향: 2010-2020년 국내 학술지를 중심으로. 아동학회지, 42(1), 89-103. 

    https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.1.89

    8. 김경민, 임정하 (2017). 아동의 창의적 가정환경에 관한 고찰. 창의력교육연구, 17(4), 57-82.

    9. 임정하, 윤정진 (2010). 부부갈등이 아동에게 미치는 영향에 관한 국내 연구 동향. 인간발달연구, 17(1), 263-284.

     

    주요 국제학술회의 발표

     

    1. Choi, E., Lim, J., & Lu, S. (2021, November). Latent Profiles of Parent-Adolescent Relationship and Their Associations With Identity Development of College Students in South Korea. Poster presented at the 2021 National Council on Family Relations Virtual Conference.

    2. Lim, J. Kwon, O., & Oh, J. (2021, April). Importance and engagement in happiness-enhancing activities of college students. Poster presented at the Society for Research on Child Development 2021 Virtual Biennial Meeting.

    3. Choi, J., & Lim, J. (2021, March). Effects of insecure attachment on romantic relationship satisfaction of college students: Rejection sensitivity as a mediator. Poster presented at the Society for Research on Adolescence 2021 Virtual Biennial Meeting.

    4. Lim, J. Kang, H., & Song, J. (2019, March). Maternal emotion coaching and child negative emotionality as predictors of emotion regulation in Korean Children. Poster presented at the Society for Research on Child Development Biennial Meeting at Baltimore, Maryland, U.S.

    5. Kim, J., & Lim, J. (2019, March). Gratitude and indebtedness. Poster presented at the Society for Research on Child Development Biennial Meeting at Baltimore, Maryland, U.S.

    6. Choi, J. & Lim, J. (2019, March). Effects of insecure attachment on romantic relational aggression of college students. Poster presented at the Society for Research on Child Development Biennial Meeting at Baltimore, Maryland, U.S.

    7. Lim, J., Chung, S., Song, J., & Kim, K. (2015, August). A comparison between South and North Korean parent’s perspective on child-rearing. Poster will be presented at the 18th ARAHE Biennial International Congress. Hong Kong.

    8. Wood, B. L.,Lim, J., & Miller, B. D. (2013, June). Effects of parental depression on child depression and asthma: Mediation by inter-parent conflict and negative parenting. Poster presented at the 6th Europaediatrics and The RCPCH Annual Conference. Glasgow, UK.

    9. Lim, J., Wood, B., L., & Miller, B. D. (2011, August). Effects of maternal depression on child depression and asthma disease activity mediated by attachment in single maternal families. Paper presented at the 21st World Congress on Psychosomatic Medicine. Seoul, Korea.

     

    학술저서

     

    정옥분, ......, 임정하 외 (2021). 보육교사인성론. 서울 : 학지사.

    정옥분,. ....., 임정하 외 (2020). 4차 표준보육과정을 반영한 보육과정. 서울 : 학지사.

    문혁준, ......,임정하 외 (2020). 증보 영유아발달. 서울 : 창지사.

    정옥분, 임정하, 김경은 (2014). SPSS를 활용한 생활과학연구방법론. 학지사.

    문혁준, ...., 임정하 외 (2014). 영아발달. 창지사.

    문혁준, ...., 임정하 외 (2014). 유아발달. 창지사.

    정순화, 임정하 외 (2012). 인간발달의 쟁점. 학지사.

    정옥분, 정순화, 임정하 (2007). 정서발달과 정서지능. 학지사. (문화관광부 우수학술도서 선정)

  • Teaching

    학부

    HEED178 Child Development

    HEED213 Adolescent Development

    HEED311 Research Methods in Child and Family Studies

    HEED212 전생애발달

    SEDU211 창의성과 인성 발달

     

    대학원

    HEE529 영유아발달

    HEE526 정서발달특론

    HEE630 인간발달특강

    HEE710 조사연구법

    HEE720 인간발달연구법

    HEE755 부모자녀관계

     

    교육대학원

    EED603 영유아발달특론

    EED601 유아교육연구방법론 I

    EED602 유아교육연구방법론 II

     

    중등 교사 연수

    청소년발달의 이해

  • Mentoring

    아동학 연구실 석박사 학위논문 지도

     

    박사학위논문

    최정원(2023). 아동용 또래 거부민감성 척도개발 및 타당화.

    김경민(2017). 창의적 가정환경 척도개발 연구.

     

    석사학위논문

    오진실(2023). 대학생의 수면문제가 우울에 미치는 영향.

    Huyan Xinyi(2022). 청소년의 학업 스트레스와 우울 증상 간의 관계 : 한국과 중국 비교를 중심으로.

    최지윤(2018). 청소년의 자극추구성향이 위험행동에 미치는 영향.

    윤상희(2018). 아동의 성별 및 기질과 정서표현에 대한 어머니의 반응이 공격성에 미치는 영향.

    백지민(2018). 대학생의 내재적 자기애가 사회적 불안감에 미치는 영향.

    권오연(2018). 부모의 심리적 통제가 청소년의 우울 증상에 미치는 영향.

    곽태희(2018). 청소년의 정서인식 능력이 심리적 안녕감에 미치는 영향.

    최정원(2017). 대인관계에서의 부정적 경험이 대학생의 우울 증상에 미치는 영향.

    최은경(2017). 부모의 심리적 통제가 청소년의 사회불안에 미치는 영향.

    오연경(2017). 부모의 심리적 통제와 청소년의 학교적응 간의 관계.

    김주현(2016). 부모의 감사성향이 청소년의 감사성향에 미치는 영향.

    이상미(2015). 청소년의 기질과 스트레스 대처전략이 심리적 안녕감에 미치는 영향.

    송지은(2015). 부모수용과 청소년의 학교적응 간의 관계.

    조은영(2014). 대학생의 긍정정서 및 부정정서가 심리적 안녕감에 미치는 영향.

    정경호(2014). 청소년의 감각추구성향과 대인불안이 스마트폰 과다사용에 미치는 영향.

    강현지(2014). 어머니의 정서표현과 부정적 정서표현에 대한 반응이 아동 정서지능에 미치는 영향.

    ZHANG CHUNXUE(2014). 한국과 중국 대학생의 부모와의 애착 및 대학생활적응 비교연구.

    김경민(2011). 대학생의 낙관성과 행복추구경향이 심리적 안녕감에 미치는 영향.

    문지윤(2010). 시설보호 아동의 기질, 사회적 지지 및 긍정적, 부정적 정서.

     

    교육대학원 유아교육전공 석사학위논문

    박민진(2023). 어머니의 놀이신념과 놀이참여태도가 유아의 또래 놀이행동에 미치는 영향. 

    이한나(2021). 유아의 기질과 어머니의 정서표현 수용태도가 또래 유능성에 미치는 영향.

    신미혜(2018). 어머니의 양육효능감 및 양육행동이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향.

    박은혜(2018). 부모의 심리적 통제가 유아의 자기조절능력에 미치는 영향.

    고현실(2018). 어머니의 정서표현성 및 정서표현 수용태도가 유아의 사회적 능력에 미치는 영향.

    김지윤(2016). 가정환경 및 어머니의 놀이참여가 유아의 놀이성에 미치는 영향.

    윤정원(2015). 부모의 양육스트레스 및 양육행동과 유아의 또래 유능성 간의 관계.

    정지영(2011). 청소년의 기질, 가족건강성, 사회적 지지가 자아탄력성에 미치는 영향.

    이영화(2011). 청소년의 부모애착 및 또래애착과 자동적 사고의 관계.

    장효진(2010). 청소년의 사회적 지지와 희망의 관계.

  • Child Studies Lab

    Lab meeting photo (March 8, 2023)

    Director

    JungHa Lim, Ph.D. is a professor of child and adolescent development in the college of education, Korea University, where she directs the Child Studies Laboratory. She earned her Ph.D. in child studies from Korea University. Her research focuses on emotion regulation/dysregulation and adjustment of children in relation to family processes including parental depressive symptoms, marital conflict, emotion-related parenting, and parent-child attachment. Other research interests include the effects of positive emotions (e.g. happiness, hope, gratitude, forgiveness) on quality of life. She is the former President of the Korean Association of Human Development. Currently, she is the head professor of Early Childhood Education at Korea University. 

     

    Research Assistant

    Chanyoung Park (e-mail: chanyoung@korea.ac.kr) is a graduate student in the master’s program, and she works as a research assistant in the lab. She is interested in child-parent relationships and problem behavior in early childhood.

     

    Postdoctoral Fellow

    Jungwon Choi received her MA and Ph.D. in child studies from Korea University. Her dissertation, entitled Construction and Validation of Children's Peer Rejection Sensitivity Questionnaire examines rejection sensitivity in a peer context among Korean children. Her current research project includes the association between rejection sensitivity and interpersonal relationships (e.g. peer relationships, and romantic relationships) among children and adolescents.

     

    Graduate Students in the Child Studies Lab

    Jieun Song received a master’s degree in child studies from Korea University. Her research interests include parent-child relationships and parenting of multicultural families as well as children’s social and school psychological adjustment.

     

    Joo Hyun Kim is a Ph.D. student. Her research interests involve parent-child relationships and the relationship contexts of children’s lives – families, communities, and cultures – that socialize gratitude in children.

     

    Ohyeon Kwon is a Ph.D. student. She is studying the associations among parental psychological control, autonomy support, and social/emotional development of children and adolescents.

     

    Zayoun Huh is a Ph.D. student. She is studying the cyberbullying among children and adolescents associated with self-control, parenting behavior, and peer relationship.

     

    Sungmin Park is a Ph.D. student in the Department of Human Ecology. She is currently studying the vocabulary of early childhood. She is also interested in the parental role in promoting the development of children's social emotions.

     

    Eunkyung Choi is a Ph.D. student. She is studying the parent-adolescent relationship of emerging adulthood. She is interested in family diversity, parenting stress, work-family balance.

     

    Jiyoon Choi is a Ph.D. student. Her research interests include fathering and fathers' role in positive effects on their child's development.

     

    Taehee Kwak is a Ph.D. student. Her current research interests include cognitive emotion regulation of children. She is also interested in child welfare and grandparent-grandchild relationships. 

     

    Eunhee Ham is a graduate student in the master’s program. She is interested in family factors that affect a child's emotional regulation.

     

    Jin-a Seo is a Ph.D. student. She is working on the problem of child abuse in educational institutions. She is also interested in studying adult relationships.

     
    Jimin Baek is a first-year graduate student in the Ph.D. program. She is studying the children's development (social-emotional), family context, parent-child relationships, and family-centered prevention and intervention research for children's emotional and behavioral problems.

     

    Guo Ailin is a graduate student in the master’s program. She is interested in parent-child relationships and the psychology of children.

     

    Eunbin Park is a graduate student in the master's program. Her research interests involve parental burnout and the dynamics of family contexts that affect children's development.

     

    Miyeon Song is a  graduate student in the master's program. She is interested in the emotional development and peer relations of children.

     

    Yejee Jeong is a second year graduate student in the master’s program. She is interested in child-parent relationships and social-emotional development.

     

    Wang Haomiao is a second year graduate student in the master’s program. She is interested in the development of emotion and temperament.

     

    Jiangqi Lin is a second year graduate student in the master's program. She is interested in parent-child relationships and children and adolescents’ development.

     

    Wang Hanyue is a second year graduate student in the master’s program. She is interested in the psychology of child development.

     

    Tian Lidan is a second year graduate student in the master’s program. She is interested in social and emotional development throughout childhood.

     

    Dokyung Lee is currently in the second semester of the master's program. She is interested in emotions and the mind.

     

    Minyoung Jo is a graduate student in the master’s program. She is interested in parent-child relationships and children's social interaction and emotional development.

     

    Hyemin Kim is a first year graduate student in the master’s program. She is interested in the effect of original family Characteristic (parent's marital relationship, parental attachment) on the emotional development of adolescents and undergraduate.

     

    Weonjeong Ko is in the first semester of master's program and wants to study child& adolescent development from a psychosocial approach.

    -

    Lab meeting photo (March 3, 2022)

    -

    Lab meeting photo (October 11, 2021)